2.Blog Gönderim: Bilişsel Yük Teorisi

BİLİŞSEL YÜK TEORİSİ- ÇOKLU ORTAMLA ÖĞRENMENİN BİLİŞSEL KURAMI

Bilişsel yük (cognitive load),kısa süreli bellekte bir kerede gerçekleşen zihinsel etkinlikler bütünüdür. Bilişsel yükü etkileyen en önemli faktör, dikkat gerektiren nesnelerin (birimlerin) sayısıdır (Cooper, 1998). Kısa süreli bellekteki bilginin birim olarak miktarını artırmak için bilgileri gruplama, işlemsel bilgilerin otomasyonunu sağlama, sürekli tekrar yapma yollarını kullanmak gerekmektedir (Senemoglu,1997; Wilson, 1995).

Mayer (2001) , Çoklu Ortamla Öğrenme kuramını yapılandırırken, üç farklı bilişsel kuramdan yararlanmıştır.Bu kuramlar şunlardır:

İKİLİ KODLAMA KURAMI:İnsanlar görsel ve işitsel bilgileri işlemek için iki ayrı kanalı kullanırlar.Kuramın Temsilcileri :Paivio, 1986; Baddeley, 1992

SINIRLI KAPASİTE :İnsanlar aynı anda her bir kanalda sınırlı miktardaki bilgiyi işleyebilirler.Kuramın Temsilcileri :Baddeley, 1992; Chandler &Sweller, 1991

AKTİF İŞLEMCİ: İnsanlar, dışarıdan gelen bilgileri algılayıp,bunların arasından anlamlı olanları seçip organize eden ve bu bilgileri var olan bilgileriyle kaynaştırabilen aktif öğrenenlerdir.
Kuramın Temsilcileri : Wittrock,1989; Mayer, 1999


Kaynak :GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27, Sayı 2 (2007) 1-24




Yorum Gönder

0 Yorumlar